Friday 29 May 2020

සංගීත


විෂය         -   සංගීත
ගුරුභවතා -   රංග ගුණවර්ධන  මහතා
පාඩම       -  නූර්ති සංගීතයේ රාගධාරී පසුබිම
පන්ති පැවැත්වූ දිනය -  2020.05.29
වේලාව -   ප.ව. 02.00 - ප.ව. 04.00


........................................................................

සුභ සන්ධ්‍යාවක් වේවා දරුවො හැමෝටම,
හොදයි පුතේ අපි දැන් සංගීත පාඩම ආරම්භ කරමු.

අදට නියමිත පාඩම ව්‍යවහාරික සංගීතය කොටසේ සටහන් කර ගන්න.


නූර්ති සංගීතයේ රාගධාරී පසුබිම

නූර්ති නාට්‍ය සංගීතය වූ කලී උත්තර භාරතීය හින්දුස්ථානී සංගීතයෙන් පෝෂණය වූ නාට්‍ය සම්ප්‍රදායකි.ශ්‍රී ලාංකේය රසික හදවත් යුග ගණනාවක් පුරාවටම අමන්දානන්දයට පත් කළ සංගීත සම්ප්‍රදායක් ලෙස නූර්ති ගීත සම්ප්‍රදාය හැදින්විය  හැක. නූර්ති සංගීතය සදහා උත්තර භාරතීය හින්දුස්ථානී රාග තාල බෙහෙවින් පාදක වී ඇති අතර හින්දුස්ථානී සංගීතය සෘජුවම රාග අංග ගී තනු තුළින් රසාලිප්තව නිර්මාණය වීම තුළින් නූර්ති නාට්‍ය ගීත කර්ණ රසායන මධුරතා ගුණයෙන් අනූන විය.

ග්‍රැමෆෝන් තැටි යුගය තුළ මුලින්ම සිංහල  නූර්ති නාට්‍ය ගීත තැටි වලට නැගුණු අතර එම ගීත බෙහෙවින් ජනප්‍රිය වූයේ එවකට නූර්ති නාට්‍ය කලාව ශ්‍රී ලාංකිකයින්ගේ ප්‍රමුඛ රසවින්දන මාධ්‍ය බවට පත් වූ බැවිනි.

හින්දුස්ථානී සංගීත පද්ධතියට අයත් ශාස්ත්‍රීය රාග වල අනන්‍ය  ස්ථායී අන්තරා අකෘතිය,මීන්ඩ්,ගමක්,
කන්,මූර්කි යන ගායන වාද්‍ය ශිල්පීය ක්‍රම හා අලංකාරයන් නූර්ති ගී තනු සදහා යොදා ගැනීම විශේෂත්වයකි.උත්තර භාරතීය සංගීත පද්ධතිය ට අයත් සර්පිනා,තබ්ලා වැනි ස්වර හා තාල වාද්‍ය භාණ්ඩ යොදා ගැනීම ද දොහොරා(Adlib) වැනි සුවිශේෂී ගීත කාණ්ඩ යොදා ගැනීමත් රාගධාරී පසුබිම තුළින් විද්‍යාමාන වේ.සිංහල නූර්ති ගී තනු කිහිපයක් විශ්වනාත් ලවුජි,අබ්දුල් සතාර්,ජඨා ශංකර් වැනි හින්දුස්ථානී සංගීතඥයින්  විසින් නිර්මාණය කර ඇති බව විශේෂයෙන් සදහන් කළ හැක.

* හින්දුස්ථානී රාගාශ්‍රිතව නිර්මාණය වී ඇති ප්‍රචලිත නූර්ති නාට්‍ය කීපයක් මෙසේය.



* රාගාශ්‍රිතව නිර්මාණය වී ඇති රාමායණය නූර්තියෙහි ගීත කිහිපයක් මෙසේය.



* රාගාශ්‍රිතව නිර්මාණය වී ඇති නූර්ති නාට්‍ය ගීත වලට අදාළ ගී පද මාලාවන් හා ගීත ස්වර ප්‍රස්ථාරයන් පහත පරිදි මෙසේය.







එහෙනම් පුතේ රාගාශ්‍රිත නුර්ති නාට්‍ය ගීත හොදින් අධ්‍යයනය කරමින්  සටහන්  කර ගන්න.එවා ඇති  ගීත  හොදින් රසාස්වාදය  කර ප්‍රායෝගිකව පුහුණුවන්න.
එහෙනම් පුතේ අදට පාඩම අවසානයි.සියලු දෙනාටම තෙරුවන් සරණයි.
ආයුබෝවන් 🙏





නැටුම්


විෂය         -   නැටුම්
ගුරුභවතා -   ආර්.ඩී. හේවාවිතාරණ මහතා
පන්ති පැවැත්වූ දිනය -  2020.05.29
වේලාව -   ප.ව. 04.00 - ප.ව. 06.00


.........................................................................






කලාවන් අතරින් චිත්‍ර, සංගීත ,නර්තනය ,නාට්‍ය විශේෂිතය මෙම කලා  රසිකයා පිනවන අපූර්වත්වයෙන් යුතු සෞන්දර්‍යාත්මක නිර්මාණයන්‍ ය.

කලා කෘතියක් නිර්මාණය කිරීමේදී කලා කරුවෙකු යම් කිසි කලා මාධ්‍යක් තෝරා ගත යුතුය. ඉහත දැක් වූ කලා අංග වලට අමතරව තවත් කලාංග ලෙස මූර්ති කැටයම් කවි ගීත සිනමාව ආදිය දැක්විය හැක.


තේරුම් ගියාද ??


සරලම ආකාරයෙන් ...👉



දැන් තේරුනාද ??



පුතේ මෙමෙ නිර්වචනය පිළිබද විමසමු ..👉


දැන් ඔයාල රසිකයා කියන්නෙ කවුද කියල දන්නවා..👍


ඔයාල ඒකත් දන්නවා ..👉


නිර්මාණාත්මක  බව කියන්නෙ මෙකට  👉


ඉහත කරුණු පිළිබද සිතන්න .. නිර්වචනය පිළිබද තේරුම් යයි.. ඔයාලට ..👍




මම හිතනවා තේරුම් යයි කියල ..👍


මම හිතනවා තේරුම් යයි කියල ..👍 ඉහත කරුණ ගැන ටිකක් හිතන්න ..🤔

ඔන්න දැන් තමා මාතෘකාවට අවේ..😁

AudioTrack🔊



මම කියනවටම පිළිගන්න එපා .. තර්කානුකූලව හිතන්න ..👉




ආලෝකයකරණ ,ශබ්ද පරිපාලනය ,අංග රචනය ,රංග රචනය ,වේදිකා පරිපාලනය   යන ආදී සියලුම දේ තුළ විද්‍යාව අන්තර්ගත වී තියනවා ..










සතත අභ්‍යාසය මගින් තමා ශිල්පයක් ප්‍රගුනකල යුතු වන්නේ.. නර්තන විශය තුළ නම් මූලික හරඹ ,අනෙකුත් නර්තන අංග ප්‍රගුන කල යුතුමයි . එතකොට තමා නර්තන ශිල්පීන් වන්නේ ..

AudioTrack🔊

ඔයාලට මහන්සිද?? එහෙනම් මේක රසවිදින්නකෝ..





ඔන්න ඕකතමා යතාර්ථය .. මෙන්න මේවාට තමා කියන්නෙ කලාව කියල ... ඔයාල ටිකක් හිතන්න .. හිතෙන දේවල් විචාරය කරල අපට එවන්න ..

මේ පාඩමේ ඉතුරු කොටස තවත් දවසකින් කරන්නේ ... ඒ මොකක්ද දන්නවද  ඔයාල මම කතා කරපු කරුණු ගැන ටිකත් අද්‍යනයක් කරන්න කාලයක් අවශ්‍යයි කියල මම විශ්වාස කරනවා ..

දැන් හොද කලා කෘතියක රස මිහිර විදිමු..



අදට මම නවතින්නම්.. ඔයාලට තෙරුවන් සරණයි !!!  ආයුබෝවන් 🙏
















චිත්‍ර


විෂය         -   චිත්‍ර
ගුරුභවතා -    භාරත කුමාර  රූපසිංහ මහතා
පන්ති පැවැත්වූ දිනය -  2020.05.29
වේලාව -   ප.ව. 02.00 - ප.ව. 04.00


.................................................................

ආයුබෝවන් දරුවනේ

අද අපි විමසා බලන්න සුදානම් වන්නේ

පොළොන්නරු යුගයේ ගෘහ නිර්මාන පිළිබඳවයි

එහිදී අපි
පොළොන්නරුවේ නිශ්ශංක ලතා මණ්ඩපය
පොළොන්නරුවේ වටදාගෙය
ශිව දේවාල අංක 01
හා ශිව දේවාල අංක 02

පිළිබඳව විමසා බලනවා


නිශ්ශංක ලතා මණ්ඩපය



නිශ්ශංක ලතා මණ්ඩපය

ලක්දිව ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පයේ සුවිශේෂී වූ නිර්මාණයක් ලෙස සැලකෙන මේ ගොඩනැගිල්ල කි‍්‍ර. ව. 12වැනි සියවසේ - කි‍්‍ර.ව. 1187 - 1196 අතර කාලයේ නිර්මාණයක් ලෙස සැලකේ. මේ නිර්මාණය පොළොන්නරුවේ රාජ්‍යපදවියට පත් නිශ්ශංකමල්ල රජතුමා විසින් කරවන ලද්දකි. ගල් කණු දක්වා ඇති මණ්ඩපය ආයතචතුරශ‍්‍රාකාර හැඩයකින් යුක්තය. අනුරාධපුරයේ ජේතවනාරාමය අසල ඇති නිර්මාණවලට සමාන අයුරින් ගල් ගරාදි වැටකින් වටකර ඇත. 

මේ මණ්ඩපය මධ්‍යයෙහි කුඩා බුබ්බුලාකාර දාගැබක් හා එයට පිවිසීම ස`දහා එක් පසක වන දොරටුවකි. දාගැබේ පාදමේ වාඩිවී වන්දනාවේ යෙදෙන මානව රූප කැටයම් සහිතය. මේ ගොඩනැගිල්ලේ දැකිය හැකි සුවිශේෂ ලක්‍ෂණය වන්නේ අලංකාර ලෙස නිර්මාණය කළ කුලූනුය. එක කුලූනක උස අඩි 7කි. මේ කුුලූනු එතෙක් දැකිය හැකි වූ ඍජු බවෙන් වෙනස් ව සොබාදහමේ රිද්මයානුකූල හැඩතල අනුව නිර්මාණය කර තිබේ. නෙළුම් ශාකයේ අංග රිද්මයානුකූල ලෙස භාවිත කර මේ කුලූනු නිර්මාණය කර ඇත. 

කුලූනු හිස අඩක් පිපුණු නෙළුමක ස්වරූපයට නිර්මාණය කර ඇත. ලක්දිව ගෘහ නිර්මාණ ශිල්පයේ සුවිශේෂ වූ නිර්මාණයක් සේ සැලකෙන මේ ගොඩනැගිල්ල නිශ්හංක මලල රජතුමා ධර්මය ශ‍්‍රවණය කිරීම, දළදා වහන්සේ වන්දනා කිරීම හා පිරිත් ශ‍්‍රවණය වැනි ආගමික කටයුතු ස`දහා ඉදිකළ බව එහි ඇති සෙල් ලිපියක ස`දහන් වේ.



 මධ්‍යයෙහි කුඩා බුබ්බුලාකාර දාගැබ

 එයට පිවිසීම ස`දහා එක් පසක වන දොරටුව


මීලගට අපි පොළොන්නරු වටදාගෙය පිළිබඳව විමසා බලමු

පොළොන්නරු වටදාගෙය



පොළොන්නරු දළදා මළුවට ඇතුළු වූ විිට වම් පසින් වටදාගෙය හෙවත් වෘත්තාකාර ධාතු මන්දිරය දැකිය හැකිය. 

දළදා මළුවේ පිහිටි ගල්පොත නම් සෙල් ලිපියේ ස`දහන් වන පරිදි පොළොන්නරු වටදාගෙය නිශ්ශංකමල්ල රජතුමාගේ නිර්මාණයක් ලෙස සලකන අතර එය පරාක‍්‍රමබාහු රජතුමාගේ නිර්මාණයක් ලෙස ද අනුමාන කෙරේ.


වටදාගෙයට පිවිසීමේ දි ඇති පළමු සලපතළ මළුවට පසුව ඇති දෙවැනි සලපතළ මළුව මධ්‍යයෙහි දාගැබකි. 

සලපතළ මළු මාලක යන නමින් ද හැ`දින්වේ. මාලක දෙකෙහි ම බිම ගල් අතුරා ඇත. 

සිලාපත්‍ථර - සලපතළ යන්නේ තේරුම ගල් ඇතුරූ යන්නයි.



පළමු සලපතළ මළුවට පිවිසීම ස`දහා එක් දොරටුවක් හා දෙවැනි සලපතළ මළුවට පිවිසීම ස`දහා දොරටු සතරක් ද වේ. 

මේ සෑම දොරටුවක් ම කොරවක් ගල් ස`දකඩ පහණ මුරගල් හා පියගැට පෙළින් අලංකාර වූ ද්වාර මණ්ඩප සහිතව නිර්මාණය කර ඇත.








මේ විඩියෝවේ පොළොන්නරුව වටදාගෙය පිළිබඳව විස්තරවේ එම කෙටස නරඔන්න





ශිව දේවාලය අංක 1

13වැනි සියවසේ ඉදිවූ හින්දු දේවාලයක් ලෙස සැලකේ. මේ දේවාලය දකුණු ඉන්දිය ගෘහ නිර්මාණ ලක්‍ෂණ පෙන්නුම් කරන බව විද්වත් මතයයි. හින්දු ගෘහ නිර්මාණ ලක්‍ෂණ වන මණ්ඩප, ගර්භගෘහ හා අන්තරාල යනාදියෙන් මෙය සමන්විත වේ. මේ දේවාලයේ ඇති විශේෂත්වය වන්නේ බදාම භාවිත නොකොට නියමිත පරිද්දෙන් කපා කොටස් කරන ලද පාෂාණ ඒකාබද්ධ කර ඇති ආකාරයයි. එම කපා සකස් කර ගත් කලූගල් මගින් බිත්තියේ බාහිර හැඩ මතුකර ඇති අතර එම ගල්බිත්ති මත බොරදම් හා විමාන හැඩ දක්නට ඇත. කුලූනු ස`දහා නෙළුම්මල් හැඩ යොදා ගෙන ඇත. මෙහි ශිඛරය නිර්මාණය කර ඇත්තේ ගඩොලින් බව ශේෂව ඇති සාධක අනුව පෙනී යයි. ශිව දෙවියන් ඇදහීම උදෙසා නිර්මාණය කරන ලද ලෝකඩ මූර්ති රැුසක් මේ දේවාලයෙන් හමු වී ඇත.



ශිවදේවාලය අංක 2


පොළොන්නරුව පුදබිමේ හමුවන අංක 2 ශිවදේවාලය 10වැනි සියවසේ චෝල පාලන සමයේ ඉදිකරන ලද්දක් සේ සැලකේ. පොළොන්නරු යුගයට අයත් ඉපැරණි ම ශිවදේවාලය මෙයයි. මේ දේවාලය වානවන් - මාදේවී - ඊශ්වරම් - උදෙයියාර (ඉසාරමුදියර්) බව එහි ඇති ශිලා ලිපියක සදහන් වේ. මෙය මෙකල සොලී රාජ්‍යයේ අග රජු වූ මහාරාජරාජගේ මෙහෙසිය සිහිවීම පිණිස ගොඩනංවන ලද්දකි. හැඩගන්වන ලද පාදමක් මත ගොඩනගා ඇති 

මේ දේවාලයේ පිටස්තර බිත්ති අන්තර් සම්බන්ධතා සහිත ස්ථම්භවලින් අලංකාර කර ඇත. මේ ස්ථම්භවලට ඉහළින් පිරමීඩාකාර පියස්සකි. එම පියස්ස මහල් (කොටස්) තුනකින් සමන්විත විමානයකින් හා එය වසා සිටින අටපට්ටම් ශිඛරයකින් සමන්විත වේ. මේ දේවාලය ඉදිකිරීමේ දී බදාම අවම වශයෙන් භාවිත කර නියමිත පරිද්දෙන් කපා කොටස් කරන ලද පාෂාණ එකට එක්වන සේ සවිකර ඇත. දකුණු ඉන්දීය චෝල ගෘහ නිර්මාණ ලක්‍ෂණ හො`දින් නිරූපණය වන මෙහි අභ්‍යන්තර මණ්ඩප, අන්තරාලය හා ගර්භ ගෘහය යනාදි කොටස් වේ. 
ගර්භ ගෘහය තුළ ශෛලමය ශිව ලිංගයක් තැන්පත් කර ඇත. මේ ශිව දේවාලයේ පුරාවිද්‍යා කැණීම්වල දී නටරාජ හා පාර්වති රූප ඇතුළු හින්දු ප‍්‍රතිමා රැසක් ද හමු වී ඇත.



මේ සටහන හොඳින් අධ්‍යනය කොට කෙටි ප‍්‍රශ්න 20ක් පිළිතුරු සහිතව සාදන්න.

තෙරුවන් සරණයි.
🙏🙏🙏🙏🙏






සිංහල


විෂය         -  සිංහල
ගුරුභවතා -  කොටියාගල සීවලී හිමි
පන්ති පැවැත්වූ දිනය -  2020.05.29
වේලාව -   පෙ.ව. 08.00 -පෙ.ව. 10.00



..........................................................








Audio Track🔊